Migrenele sunt o problema de sanatate experimentata de apromximativ 90% din populatie cel putin o data in viata. Ele se impart in functie de etiologie in forme primare si secundare. Migrenele “secundare” au un factor declansator identificabil (boli febrile, leziuni acute sau cornice ale Sistemului Nervos Central); in timp ce formele“primare” (cele mai intalnite in practica medicala) nu au un factor etiologic clar stabilit.
Migrenele sunt de 3 ori mai frecvent intalnite la femei fata de barbati. Ele provoaca neplaceri atat la locul de munca cat si in timpul liber deoarece durerile cu localizare in anumite regiuni cefalice sunt invalidante si deseori insotite de greata si varsatura.
Mecanismul de producere al migrenelor implica vasele de sange din regiunea cefalica care se “ingusteaza” (vasoconstrictie) provocand “aura” sau simptomele premergatoare durerii propriu-zise, pentru ca mai apoi sa se dilate (vasodilatatie) stimuland terminatiile nervoase vasculare rezultatul fiind migrena. Cercetarile recente arata o sensibilitate mostenita genetic fata de aceste simptome.

FACTORII DE RISC IN PRODUCEREA MIGRENELOR:

  1. Anxietatea;
  2. Stressul;
  3. Lipsa somnului sau a unei alimentatii corecte;
  4. Modificarile hormonale (femei);
  5. Expunere la lumina puternica.

Tratamentul farmacologic al migrenelor secundare, desi cu rezultate semnificative, prezinta si numeroase reactii adverse care pentru unele personae depasesc beneficiile: depresie, letargie, ameteala, constipatie. Din acest motiv, s-au efectuat studii care evidentiaza beneficiile tratamentului alternative printer care: exercitiul fizic de tip aerob.

Sportul pare a fi un tratament profilactic comparabil cu tratamentul farmacologic din punct de vedere al rezultatului dupa cum arata un studiu suedez. Motivele pentru care sportul este un bun tratament antimigrenos se regasesc in faptul ca printr-o activitate fizica regulata (3-5 sedinte saptamanal), de intensitate medie, factorii etiologici ai migrenelor pot fi inlaturati.
Este binecunoscut efectul tonic al sportului asupra sistemului nervos. “Starea de bine” resimtita in urma activitatii fizice regulate, intalnita mai ales in cazul antrenamentelor kangoo, este asociata cu eliberarea endorfinelor sau “hormonilor fericirii” care pe langa efectele tonice si relaxante au si efecte antialgice sau de inlaturare a durerii. Pe langa eliberarea acestor hormoni si obtinerea unei stari de relaxare, activitatea fizica duce implicit la o stare de oboseala fiziologica a organismului care “va cere” odihna prin somn. Rezultatul este ameliorarea somnului (multe personane cu migrene suferind si de diferite forme de insomnie). Un alt efect direct al antrenamentului kangoo este ameliorarea tonsului vascular si a oxigenarii sangelui. Creierul este dependent de consumul de oxigen. Daca alte tesuturi din organism pot sa supravietuiasca diferite perioade de timp cu putin oxygen sau chiar fara, creierul nu poate sa fie privat de aportul de oxigen fara sa apara diferite grade de leziune. Ingustarea vasculara mentionata mai devreme in acest articol, duce la o scadere a aportului de oxigen la nivel cerebral care favorizeaza debutul migrenei. Ameliorarea circulatiei prin sport are un efect secundar benefic asupra “hranirii” creierului.

Ca un rezumat al beneficiilor kangoo asupra durerilor migrenoase:

  1. O mai buna oxigenare a sangelui + tonus vascular ameliorat;
  2. Eliberarea de endorfine ;
  3. Somn odihnitor;
  4. Ameliorarea tonusului psihic si reducerea anxietatii;
  5. Tendinta spre o alimentatie sanatoasa.

In efectuarea activitatilor sportive, o persoana care sufera de migrena trebuie sa puna accent pe incalzire si cresterea treptata a intensitatii efortului (activitati sportive intense si de durata scurta pot precipita o durere migrenoasa) si relaxarea de la sfarsitul antrenamentului.
Un alt element foarte important este faptul ca sportul este un tratament profilactic al migenelor, ceea ce inseamna ca el previne durerea migrenoasa. In timpul unui atac migrenos, este bine ca activitatile sportive sa fie evitate, deoarece pot intensifica simptomatologia.

semnatura-dianastirbu

kangoo-jumps-diana-stirbu