In al treilea trimestru de sarcina (saptamana 29 – 40), simptomele sarcinii vor deveni din nou accentuate pe masura ce graviduta se apropie de sfarsitul acestei perioade.
Pot aparea crampe la nivelul picioarelor, insomnie, urinari frecvente, durerile de spate, de picioare si de solduri, arsurile stomacale, edemele (umflaturi) picioarelor, insomniile sau respiratia grea.

Contractiile Braxton Hicks, care pregatesc uterul pentru contractiile puternice din travaliu, sunt din ce in ce mai dese. Ele sunt nedureroase, dar determina o oarecare jena. Atentie! Ele si nu trebuie sa fie confundate cu travaliu prematur.

Am pregatit cateva sfaturi despre cum sa ramaneti active in trimestru 3 al sarcinii:

– Transformati plimbarea in parc intr-un antrenament

– Socializati si gasiti-va o partenera de antrenament. Daca si ea este insarcinata, cu atat mai bine!

-Invatati sa folositi tehnici de respiratie si relaxare.

– Inscrieti-va la programe de grup specializate, pentru femei insarcinate.

– Incercati sa faceti exercitii in fiecare zi. Sesiunile de antrenament in sarcina nu trebuie sa fie lungi si obositoare.

– Ascultati muzica de relaxare. Va puteti alege o melodie preferata, pe care sa o ascultati si in timpul travaliului.

– Tineti un jurnal al activitatii voastre in sarcina. O sa ramaneti cu amintiri frumoase!

Un lucru foarte important este ca, in aceasta perioada, gravidele sa faca exercitii de respiratie, de fapt sa aiba un anumit ritual al respiratiei, in fiecare zi, inainte de culcare.
Daca dormiti si in timpul zilei, puteti repeta tehnicile de mai multe ori pe zi.

Pentru a efectua astfel de exercitii inspirati profund, umpleti cutia toracica cu aer, dupa care faceti miscarea, contractia sau intinderea muschiului pelvian, pe expirare lunga.

Acest gen de respiratie nu va solicita foarte mult din punct de vedere fizic si va familiarizeaza cu genul de respiratie pe care o puteti aplica in travaliu si in timpul nasterii.

– Ridicati bratele dinspre lateral, deasupra capului , tragand de coloana vertebrala la maxim, in timp ce faceti miscarea, expirati lung  si zgomotos (e important sa va auziti respiratia)

– Coborati bratele lent, cu expir lung, dupa care, un nou moment de relaxare: inspirati profund, expirati lung si lent.

Repetati exercitiul de 5 ori.

Tot in aceasta perioada va recomand meloterapia, care este metoda de vindecare sau atenuare a simptomelor prin ascultarea muzicii.

Muzica poate avea un puternic efect contra durerilor si oboselii deoarece stimuleaza eliberarea de endorfine, asa-numitii hormoni ai fericirii, femeile suportand mai usor durerile nasterii daca asculta muzica.

Muzica ce are capacitatea de a induce echilibrare energetica prin fenomenul de biorezonanta indus de vibratiile sunetelor este in general muzica instrumentala.

  • este recomandat ca gravida sa fie singura in incapere si pe cat posibil sa nu fie deranjata in timpul ascultarii;

  • daca gravida sta in pozitie sezut pe scaun, fotoliu sau canapea, acestea sa nu fie nici prea inalte, nici prea scunde, spre a nu ingreuna circulatia singelui;

  • mainile vor fi asezate pe linga corp, iar picioarele paralele, nu incrucisate, pentru a facilita circulatia.

Temperatura mediului ambient ar trebuii mentinuta intre 22 – 24 grade.

Efectuandu-se diferite teste, s-a descoperit ca nivelul hormonilor stresului, adrenalina si cortizolul, pot fi coborate cu 20% cu ajutorul unei muzici romantice sau cerebrale. Acest fapt este folosit de medicina.

O cercetatoare americana a facut o lista cu cele mai utilizate opere si mie mi-au fost de ajutor:

– Bach: Largo, Concertul in La, Simfonia in Si bemol, Suita pentru orchestra

Concertul brandemburgic nr. 4

– Beethoven: Eroica, Sonata lunii, Simfonia a 7-a (Allegretto),

– Brahms: Intermezzo-urile,

– Chopin: Concertul nr. 1 pentru pian (p.II), Valsul in la minor,

– Debussy: Clar de luna,

– Grieg: Concertul pentru pian in la minor (p.II),

– Haydn: Simfonia nr. 99 (p.II), Invocatie,

– Rahmaninov: Concertul nr. 2 (p.II),

– Mozart: Simfonia nr. 40 (p.II)

Daca doriti sa aflati mai multe detalii legate de subiectul sport in sarcina, ne vedem pe 23 iunie, la evenimentul Fit Mom in Action & Philips Avent – editia 2. Mai multe detalii gasiti aici: http://dianastirbu.ro/jurnal-de-graviduta/fit-mom-in-action-philips-avent-editia-nr-2